2 maanden geleden
Recap: Projectweek Creative Skills 21 2
8 Landen, 8 scholen, 36 studenten, 16 docenten, 9 coördinatoren: de eerste werkweek van het project Creative Skills 21 (Erasmus+) ging vorige week in Gent van start. Het project heeft als doel docenten binnen creatieve opleidingen op te leiden om efficiënter 21st century skills over te brengen bij hun studenten. 21st century skills gaan over soft skills; niet de technische vaardigheden, maar zaken zoals creativiteit, samenwerking, communicatieve vaardigheden en oplossingsgericht denken.
Zowel studenten als docenten volgden een workshop Human-Centered Design, waarbij op een praktische manier de principes van design thinking werden meegegeven. Problemen vinden en oplossen als een designer dus. De studenten zouden de rest van de week in groepen werken aan een eigen design challenge, waarbij ze gecoacht werden door de docenten. Iedere groep bestond uit 4 of 5 studenten en 2 docenten/coaches, elk uit een ander land. Ook werden de creative disciplines gemixt.
Studenten en docenten met achtergronden in grafisch ontwerp, fotografie, videoproductie, animatie, interactieve media, app development, muziekproductie en zelfs interieurdesign zaten door elkaar. De challenge had te maken met een van de VN Sustainable Development Goals: "Inspire young people with meaningful behaviour change towards a sustainable lifestyle."
Terwijl de docenten aanvullende workshops volgenden over coaching, feedback, designprocessen en creativiteit, hadden de studenten drie dagen de tijd om met de doelgroep te 'empathizen', een probleem te analyseren en een concept te ontwikkelen. Tussen de workshops door konden de docenten terug naar de groepen, om hun nieuwe coachingsvaardigheden direct in de praktijk uit te proberen.Op donderdagavond moesten de concepten ingeleverd worden, en op vrijdag werden ze gepresenteerd. Stuk voor stuk waren het zeer sterke concepten, elk met een eigen focus. Sommige groepen focusten op overdadige consumptie (van een anti-Black Friday tot minder kleding kopen), anderen op voedselverspilling of verantwoord electronicagebruik.
“Het mooie is dat het niet eindigt bij deze concepten. In maart gaan alle groepen naar Newcastle, om daar in een tweede projectweek alle ideeën om te zetten in concrete mediaproducten: prototypen, apps, diensten, campagnes, ... De resultaten zullen dan zeker op deze plaats ook in de schijnwerpers gezet worden. Tot die tijd in ieder geval complimenten aan Margot Serpentier, Jana Bruggeman, Maarten Luyckx (studenten CMO-Graphic Design), Hans Vertriest, Jef Vermeire, Maarten Oste (studenten MMP-New Media Development) en docenten Henk Willems en Philippe De Pauw-Waterschoot voor hun fantastische deelname tijdens de deze eerste projectweek”, vertelt projectleider Sander Spek.